A tejtermelők felelősséget raknak a LIDL-re

A hazai üzletek felelősségére utal a Tej Terméktanács közleményében, melyben a NÉBIH vizsgálati eredményeit felhasználva elemzik a magyar tejtermékek kínálati arányát. Jön a tejtermelők törvényjavaslata a hazai portékák védelmében.

A tejtermelők a NÉBIH „Magyar termékek aránya az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok kínálatában – 2020 jelentésében rögzített adatokat vették alapul.

 


A magyar termékeknek itthon is szükségük van a kampányra (Fotó: Tejszív kampányoldal)

 

A magyar termékek kínálatának csökkenése egyértelműen megállapítható

A vizsgált kereskedelmi egységekben a magyar tejtermékek aránya összesen:

  • tej – 95%;
  • joghurt – 19%;
  • túró/kefir/tejföl kategória – 89%;
  • sajt – 46%;
  • vaj – 50%.

 

Kizárólag a tejtermékek kínálatát vizsgálva

Megállapítható, hogy csak a tejek esetében történt javulás (a hat évvel ezelőtti, hasonló felméréshez viszonyítva). Ki kell emelni, van olyan tejtermék, ahol 22%-os a visszaesés. A magyar termékek aránya igen alacsony a joghurtoknál. Itt a sor végén a SPAR, LIDL és METRO teljesítménye áll, ugyani 15% alatti a mutató.

Túró/tejföl/kefir kategóriában a három magyar lánc (Coop, Reál és CBA) a legjobb, 92% feletti aránnyal rendelkeznek.

A sajtokat értékelve, ugyancsak a magyar kiskereskedelmi láncoknál legjobb az arány, ugyanakkor a LIDL-nél a legrosszabb, csupán 24%-os részaránnyal. Vaj esetében is a LIDL van a sor végén a METRO-val együtt.

 


A tejtermékek közül a magyar joghurt szerepel a legalacsonyabb arányban az üzletek polcain (Fotó: Barna Ferenc)

 

A leggyorsabban bővülő áruházlánc

A piaci információk alapján, az egyik legnagyobb és leggyorsabban bővülő áruházlánc a LIDL. Ennek ellenére az országos polcfelmérés tárgyában, a magyar termékek arányában a legalacsonyabb (56%) értéket hozta.

A LIDL eredmények:

  • tej – 93%;
  • túró/kefir/tejföl kategória – 88%;
  • vaj – 25%;
  • sajt – 24%;
  • joghurt – 13%.

A joghurt, sajt és vaj mezőnyben az áruházlánc csak az utolsó helyet tudta hozni.

A tejtermelők álláspontja szerint „a piacvezetőnek és a legdinamikusabban fejlődő piaci szereplőnek (kiskereskedelmi láncnak) lenni nem csak dicsőség, hanem egyben felelősség is”.

 

Az elmúlt években több 100 milliárd forintnyi beruházás

Kapacitás -, hatékonyság növelő, környezetvédelmi, innovációs célú, költségcsökkentő beruházások sorozata erősíti a tejágazatot. Az invesztálások nagyrészt megvalósultak, azonban ma is vannak folyamatban innovatív fejlesztések, bővítések.

Eredményként könyvelhető el, hogy a felvásárolt tej mennyisége 25%-kal emelkedett (ez 20 éves rekord), azonban a tejelő tehénállomány 15%-kal csökkent. Ezt bőven ellensúlyozta, hogy a technológiai fejlődés és a fejlesztések hatására a hozamok 25%-os növekedést értek el.

 


A tejágazatnak vannak eredményei, folyamatos a fejlesztés (Grafika: Tej Terméktanács)

 

A tejtermelők nyilatkozata szerint konkrét intézkedésekre van szükség, hogy a magyar termékek ne szoruljanak ki saját piacukról. A magyar tejágazat szereplőit, az elért eredményeket, egyben a magyar nemzetgazdaságot a megfelelő direktívákkal védeni kell.

A tejtermelők olyan törvénymódosítási javaslatot terveznek letenni az agrárkormányzat asztalára, ami javíthatja a hazai beszállítói pozíciókat, ugyanakkor az agresszív és tisztességtelen piaci magatartást hátérbe szorítja.

 

Forrás: MTI

Összeállította: Barna Ferenc

 

agrár coop Lidl metro mezőgazdaság sajt tej Tej Terméktanács tejföld tejtermékek tejtermelők vaj
..