Ukrán mezőgazdasági terményt szállító hajó először érkezett Isztambulba az ukrán-orosz gabonaszerződés aláírása óta. A rakományt megvizsgálták (Ukrajna, Oroszország, Törökország és az ENSZ képviselői is), a teherhajó már úton van a végső célállomás felé, Libanonba.
Hétfőn indult az ukrán kikötővárosból, Odesszából a szállítmány
A Sierra Leone lobogója alatt közlekedő Razoni teherhajó több mint 26 000 tonna kukoricát szállít. Hétfőn indult az ukrán kikötővárosból, Odesszából, és várhatóan négy-öt napon belül megérkezik a libanoni kikötővárosba, Tripoliba.
Ukrajna, amely a világ egyik legnagyobb gabonaexportőre, a becslések szerint mintegy 20 millió tonna gabonát tárol. Az orosz invázió után felállított fekete-tengeri blokádok miatt a búza, árpa és kukorica export leállt. A felek kölcsönösen egymást hibáztatják: Ukrajna szerint Oroszország a felelős a blokádokért, Oroszország szerint az ukrán tengeri aknák.
Napi három hajó
A múlt hónapban aláírt gabonamegállapodás elvileg véget vetett a szállítási tilalomnak. Megállapodtak többek között arról, hogy a terményszállítók Odesszából Isztambulba hajóznak biztonságos útvonalakon. Ott ellenőrzik a rakományt, nehogy a kereskedelmi útvonalat fegyverimportra használják.
A következő napokban várhatóan további gabonahajók hagyják el Ukrajnát. Az ENSZ szóvivője szerint jelenleg 27 hajó áll készen az indulásra. Az ukrán hatóságok szerint 17 hajó vár még jóváhagyásra.
A török közvetítők szerint naponta három hajó hagyhatja el az ukrán kikötőt, azonban egyelőre nem tisztázott a pontos menetrend.
Az ukrán gabonaexport korlátozása világszerte magasabb élelmiszerárakhoz vezetett
Az afrikai országokban tartanak éhínségtől, a háború előtt az ukrán gabona ebbe a térségbe ment.
A washingtoni Nemzetközi Élelmiszerpolitikai Kutatóintézet szerint az Ukrajnában tárolt gabona nagy részét takarmányozásra használják fel. Alig több mint egynegyede búz, ennek a felét emberi fogyasztásra szánják.
Forrás: NOS
Összeállította: Barna Ferenc