Több a biotej Franciaországban, mint amennyit a piac elbír, a veszteség elkerülése miatt megközelítőleg 40%-a hagyományos tejként kerül az üzletek polcaira.
Csökkent az eladás
Az elmúlt évben a francia tejipari vállalatok zöme nehézségekkel küzdött a biotej értékesítése kapcsán. A fogyasztás már nem növekszik olyan ütemben, mint a termelés. A tavalyi évben tapasztalták először, hogy Franciaországban is csökkennek az eladások ezen a területen. A felesleget jelenleg „leminősítik” és normál tejként teszik ki a polcra.
A zavart az okozza, hogy már nincs elég kereslet a fogyasztók részéről a biotejre, ennek ellenére az éves termelés tovább növekszik. Tavaly Franciaországban egyes becslések szerint megközelítőleg 250 millió liter biotejet állítottak elő, ennek közel 40 százalékát azonban nem bioként forgalmazták.
A legfrissebb adatok szerint a biotej iránti fogyasztói kereslet körülbelül 10 százalékkal csökkent, ennek oka összetett. A tej kapcsán a „bio-divat” kifutóban van, ez mellett a rossz gazdasági helyzet miatt a fogyasztók kevesebb prémium terméket vásárolnak, megelégednek az olcsóbb árfekvésű áruval is. A bioélelmiszerek árai sok fogyasztó számára most túl magasak.
Megoldás: a bio „leminősítése”
A termelői árak sok biogazdálkodó költségeit azonban nem fedezik. Működésüket azonban támogatásokkal segítik állami és/vagy felvásárlói vonalról.
A biotejtermelés Franciaországban is felfutóban volt a fogyasztásának növekedésével párhuzamosan. 2015 és 2021 között megduplázódott a Franciaországban megtermelt biotej mennyisége, 600 millió literről 1,2 milliárd literre. A francia tejipari szövetség szerint azonban 2022 végéig további még további, minimum 100 millió liter biotej gyűlt össze a globális élelmiszerpiac változásai miatt.
A kereskedelem egyszerű megoldást választott, a biotejet normál tejtermékként, nyomott áron, közel feléért terítik a piacon. Így hosszú távon nem fogják tudni támogatni a biotermelőket, akik közül már most is sokan gondolkodnak a váltáson.
Forrás: agrarheute
Összeállította: Barna Ferenc