A magyar bor exportsikereiben eddig is kulcsszerepet játszottak és a jövőben is azt fognak a Tokaj-Hegyalja borai épp úgy, ahogy a borfesztiválok népszerűsítik az e területről származó borokat a fogyasztók körében – mondta a XVIII. Tolcsvai Borfesztivál megnyitóján Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára.
A magyar borfogyasztó lokálpatrióta
Az itthon elfogyasztott bor több mint 90 százaléka hazai, ezt az érzelmi kötődést kell kihasználni annak érdekében, hogy mindez továbbra is így maradjon. A fiatalokat meg kell nyerni a kulturált borfogyasztásnak, ami több tízezer termelő és családja jövőbeli megélhetését is szolgálja Magyarországon – mondta az államtitkár.
Az úgynevezett „dobd el” kultúra terjeszkedése idején a szőlő- és bortermelés értéket képvisel, magában foglalja a természet tiszteletét, a hagyományokat, azok ápolását, a borkészítés tudományának apáról fiúra örökítését. A pincék csendje, az ott gyakran hosszú évekig tárolt bor pedig egy teljesen más világot csillant fel. A borfesztiválok ezeket az értékeket mutatják meg, ilyenkor a pincészetek a borvidék legszebb arcát mutatják.
Kulturális programokkal színesítve olyan élményt nyújtanak, amelyekre építeni lehet a fogyasztók magyar borok iránti elkötelezettségét. Úgy, mint például Tolcsván, az immáron XVIII. alkalommal megrendezett Borfesztiválon, ugyanakkor a bor ne csak az ünnepeké, de a hétköznapoké is legyen – mondta Feldman Zsolt.
A szőlő inspiráló növény
Hosszútávú, több évtizedre előrelátó gondolkodásra tanítja a vele foglalkozót ez a kultúra. A borászkodásra érdemes a fiatalok figyelmét ráirányítani, mert az egy örömteli, másoknak is örömöt szerző tevékenység. A kiváló bor a hálás fogyasztó elismerését reméli, a szép borban az átváltozás isteni titkát keressük. Az pedig talán nem más, mint az alázattal megművelt föld, a tisztelettel kezelt tőke és a hagyományokat a modern technológiával ötvöző borkészítés jól megérdemelt eredménye.
A tokaji bor mai hírnevét a kiváló minőségén és egyediségén túl marketingje is megalapozta egykor – állította az államtitkár. Nem véletlenül maradtak fenn, váltak ismertté a tokaji bor kiválóságát magasztaló egykori európai uralkodói mondások, híres művészek véleményei, ezek terjesztésére a régi borkereskedők minden bizonnyal nagy hangsúlyt fektettek.
Manapság, ha más eszközökkel is, de ugyan ezt a célt szolgálja a Nemzeti Bormarketing Stratégia, amelynek segítségével a kormány évi 3 milliárd forintot szán arra, hogy a magyar borok fogyasztása nőjön, értéke emelkedjen a nemzetközi piacokon. Az Európai Unióban Magyarország a 7. legnagyobb bortermelő, így nem lehet más célunk, mint hogy ennek a pozíciónak megfelelő piaci rangért dolgozzunk valamennyien, közösen – zárta beszédét Feldman Zsolt.
Forrás: AM Sajtóiroda