fbpx

Takarmánypiac: jön a nagy lehetőség agráripari szereplőknek

Írta: Kohout Zoltán - 2023 március 16.

A következő években felgyorsul az állattartás európai súlypontjának áthelyeződése a keletközép-európai térségbe. Ez komoly lehetőséget nyithat meg a hazai takarmányalapanyag-termesztők előtt is – hangzott el a legnagyobb hazai takarmánygyártó sajtótájékoztatóján.

Kelet felé tart az állattartás

A következő években az állattartás súlypontja Nyugat-Európából fokozatosan áthelyeződik Kelet-Közép-Európába. Közben az állattartás koncentrációja is felgyorsul, így egyre nagyobb igény lesz a nagyüzemi, jó technológiával előállított, minőségi tápokra. Mindemellett meghatározó piaci folyamat lesz a következő években a baromfi- és sertéshús-fogyasztás esetében globálisan várható dinamikus, összesen 10 százalék körüli növekedése is – hangzott el a hazánk legnagyobb takarmánygyártó vállalatának számító UBM Csoport mai sajtótájékoztatóján.

UBM

Ezek a folyamatok erősíthetik a magyar növénytermesztési ágazat szereplőit is. Lapunk kérdésére az UBM vezetői megerősítették: a közeljövőben az őszi vetésűek mellett még inkább felértékelődhet például a fehérjenövények, különösen a szója, a takarmányborsó, vagy a cirok szerepe is.

Növekedésre számít a legnagyobb takarmánygyártó

Az UBM Csoport mint a legnagyobb hazai takarmánygyártó ezért is számít jelentős növekedésre saját tevékenységét illetően is. A cégcsoport árbevétele a 2021/2022-es üzleti évben közel 200 milliárd forint volt, ami 46 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Az idei, 2022/2023-as üzleti évben az árbevétel a tervek szerint eléri majd a 210-240 milliárdot, ami 5-20 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest, míg ugyanezen időszakban az EBITDA értéke 21 százalékkal, 6,6-ról 8 milliárd forint fölé emelkedhet.

UBM

Nő a koncentráció, nő az UBM szerepvállalása Európában

Az állattartásban az említett súlypont-áthelyeződés trendjét követve az UBM vezető szerepet kíván betölteni többek között a magyarországi, a romániai és a tervezett szerbiai beruházásai révén. A cégcsoport a zöldmezős beruházások mellett akvizíciókkal is szeretné ezeket az országokat lefedni, ugyanis az várható, hogy a háztáji fokozatos eltűnésével és az állattartás koncentrálódásával ezeken a piacokon is egyre nagyobb igény lesz a nagyüzemi, jó technológiával előállított, minőségi tápokra. Ez ugyancsak erősíti az UBM Csoport piaci pozícióját. Az UBM ugyanis, amely évente 311 millió forintot költ kutatás-fejlesztésre, már ma is az európai technológiai színvonal csúcsát képviseli, míg a régió országai a jelenlegi takarmánykeverő technológiák terén jellemzően 10-20 éves lemaradásban vannak. A cégcsoport úgy látja, meghatározó piaci folyamat lesz a következő években a baromfi- és sertéshús-fogyasztás esetében globálisan várható dinamikus, összesen 10 százalék körüli növekedés. Erre az UBM Csoport 2025-ig új kereskedelmi irodák nyitásával készül, tovább bővíti kontinentális kereskedelmi tevékenységét Kelet- és Nyugat-Európában. Ennek eredményeként a cégcsoport két éven belül valamennyi piacot képes lesz kiszolgálni hazánk nagyjából kétezer kilométeres körzetében.

Megkerülhetetlen lesz a térségben a magyar cégcsoport

E növekedési stratégia megvalósításával az UBM Csoport 2025-ig a jelenlegi, 0,6 millió tonnás éves takarmánygyártási volument 1 millió tonnára kívánja bővíteni, míg a jelenleg 1,7 millió tonnás éves takarmányalapanyag-kereskedelmi volument 2 millió tonnára növelné a cégcsoport. Az UBM Csoport stratégiai célja a következő két évben működési vertikumának további szélesítése, ezért vizsgálja az élőállat-tenyésztésbe való belépés lehetőségét is. Emellett a cégcsoport akvizíciók és beruházások révén folytatja kelet-közép-európai terjeszkedését, illetve a commodity üzletágban fejleszti regionális logisztikai infrastruktúráját. Mindezeknek köszönhetően az UBM Csoport árbevétele a tervek szerint évi 9-15 százalékos átlagos növekedést mutat majd a 2023-2025 években. A jelenlegi árkörnyezetet feltételezve, ezen időszak végére elérheti a 350 milliárd forintos szintet, s ezzel a vállalat a kiterjedt kereskedelmi és gyártási hálózatával megkerülhetetlen szereplővé válik az agrárium területén a Kárpát-medence országaiban – hangzott el a sajtótájékoztatón.

UBM

A hatékonyság válasz az aggályokra

Az UBM vezetői megerősítették: hisznek abban, hogy az állattartás intenzifikálása, a nagyüzemi technológiák megcáfolják azokat a véleményeket, amelyek az agrárium e szegmensének felelősségét firtatják az üvegházhatású gázok kibocsátásában. A szállítási útvonalak csökkentése, a takarmányhasznosulás, a hatékonyság növelése ugyanis jobban szolgálja a kibocsátáscsökkentést, mint a korszerűtlen tartási technológiák. A vállalati hatékonyság erősítése ezért az UBM szemében nem pusztán pénzügyi cél, hanem javítja az UBM és partnerei fenntarthatósági mutatóit is.

Széles vertikumot fed le

Az 1996-ban alapított UBM 1,7 millió tonnás kereskedett mennyiségével hazánk legnagyobb takarmányalapanyag-kereskedője, jelenlegi, 575 ezer tonnás termelési volumenével pedig piacvezető takarmánygyártó cégcsoportja. Az UBM a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) egyetlen agráripari cégeként az Xtend piac és a pénzügyi szektor nélkül a BÉT 7. legnagyobb árbevételű szereplője. Ágazati áttekintésben UBM Csoport a versenytársaihoz képest nagyon széles vertikumban van jelen: hét szegmensből ötben – a commodity-kereskedelem, a takarmány-kiegészítők gyártása és értékesítése, a premix-gyártás, a takarmánykeverés, valamint a disztribúció területén – aktív a vállalat. Magyarországon, Szlovákiában és Romániában összesen 6 takarmánygyárat működtetnek, melyek 450 féle terméket, együttvéve 575 ezer tonna keveréktakarmányt állítanak elő. A cégcsoport 15 országba exportál, ezekből származik árbevételének közel fele is. A mintegy 400 főt foglalkoztató vállalat a Magyarországon, Romániában, Szerbiában, és Ausztriában működő négy kereskedelmi irodájával a Fekete-tengertől egészen Olaszországig lefedi a piacokat a takarmányexport és a commodity-kereskedelem tekintetében.