A rendfelszedő pótkocsik használata szálastakarmány-betakarításban a nyugat-európai mezőgazdaságban erősen eltolódott a zöld etetés és a szenázskészítés céljából történő rendfelszedés, beszállítás, zöld etetés esetén az etetőútra, szenázs készítéskor pedig tárolótérben történő ürítés irányába.
A hazai nagyüzemi szálastakarmány-betakarítási technológiákba azonban a rendfelszedő pótkocsik nem illeszthetők be versenyképesen a bálázásra alapozott széna- és szenázs, illetve a döntően szecskázásra alapozott munkafolyamatokba.
A jelenlegi, a kisüzemi családi állattartást támogató irányzatoknak a következtében azonban a rendfelszedő pótkocsik kisebb raktérfogatú, teherbírású és egyszerűbb konstrukcióinak használata is előtérbe kerülhet.
Ebből a szempontból figyelmet érdemelhetnek a rendfelszedő pótkocsik rotációs kaszával szerelt változatai.
A kisebb, egyszerűbb szerkezeti kialakítású rendfelszedő pótkocsik a nagyobb testvéreikhez hasonlóan megbízhatóság, technológiai alkalmasság, munkaminőség tekintetében minden igényt kielégítenek.
A közepes méretű és állatállományú vállalkozásokba pedig a – szeletelővel, bontóhengerekkel, szalagos kihordó adapterrel szerelt automatikával, fedélzeti komputerrel vezérelt – nagyobb teherbírású rendfelszedő pótkocsik illeszthetők be a takarmányozási- és szenázs készítési technológiájukba.
A rendfelszedő pótkocsik alkalmazása iránti igény növekedését az is alátámaszthatja, hogy a hazai takarmányozási gyakorlatban a silókukorica és keverékeiből készült jó minőségű tömegtakarmányok etetése mellett, a szintén kiváló minőségű fű- és lucernaszilázsok etetése is egyre nagyobb szerepet kap.
Éppen ezért célszerű a különböző méretű állattartó telepek igényeinek megfelelő rendfelszedő pótkocsik konstrukciós kialakítását és a takarmányozási technológiába való beillesztését elemezni.
A rendfelszedő pótkocsik – eltekintve a lejtős területeken alkalmazható magajáró alvázra szerelt felépítményektől – egytengelyes, nagyobb változatok tändem, esetleg tridem futóművel szerelt változatban készülnek, a tändem és tridem tengelyes futóművek gyakran kormányzott és rugózott kivitelűek. (1. ábra)
1. ábra Rendfelszedő pótkocsik rendszerbe sorolása
A rendfelszedő pótkocsik szerkezeti kialakítását a 2. ábrán szemléltetjük.
A kisebb teljesítményű pótkocsik rendfelszedő berendezéssel és lehordó szerkezettel szerelt legegyszerűbb változatai gyep, illetve lucernaszéna-készítésre használhatók.
A szeletelő késekkel és kiosztó adapterrel felszerelt változatok megkönnyítik a széna kezelését, és emellett szenázs készítésre, illetve zöldtakarmány kiosztásra is alkalmasak.
A nagyobb teherbírású és nagyobb raktérfogatú változatok többsége aprítóberendezéssel, bontóhengerekkel, és egyes változatok szalagos kiadagoló, illetve kiosztó berendezéssel készülnek, és elsősorban fonnyasztott zöldtakarmányok, gyep-, ill. lucernaszilázs készítésre és kiosztásra használhatók.
2. ábra: Kisüzemi rendfelszedő pótkocsik fontosabb szerkezeti részei
(1. futómű, 2. alváz a lehordószerkezettel, 3. kocsiszekrény a magasítóval, 4. állítható vonórúd, 5. kitámasztóláb, 6. rendfelszedő és anyagtovábbító, 7. tartókonzol a kezelőszervekkel, 8. lehordószerkezet hajtás, 9. hátsó ajtó)
A kisebb teljesítményű és raktérfogatú rendfelszedő pótkocsik:
- rugózatlan vagy rugózott futómű
- alváz
- szeletelővel ellátott rendfelszedő
- anyagtovábbító
- kiadagoló berendezés
- üresmenetben lehajtható magasítóval szerelt kocsiszekrény mechanikus kilincsművel
- hidromotorral meghajtott kaparóléces láncos lehordószerkezet
- nyitható hátsó ajtó
- fék- és világító berendezések a konstrukciók jellemzői. (3. ábra)
3. ábra: Hidraulikus és mechanikus ajtónyitás és a lehajtható magasítók
A nagyobb teljesítményű és raktérfogatú változatok is hasonló konstrukciók, csak komplettebb üzemelést és biztonságosabb közlekedést segítő automatikával rendelkeznek, rugózott és kormányzott futóművel készülnek. (4. ábra)
4. ábra: A kormánymechanizmussal szerelt pótkocsi rendfelszedés közben
A rendfelszedő pótkocsik használatát Magyarországon az elmúlt időszakban a nagyüzemi termelési viszonyok kissé háttérbe szorították.
A kisüzemi családi állattartó vállalkozások kialakulásával azonban a rendfelszedő pótkocsik kisebb raktérfogatú változatainak használata előtérbe kerülhet.
A közepes, 300-400 tehén tartására berendezkedő állattartótelepek igényeinek pedig a nagyobb, 30-40 m3 raktérfogatú változatai felelnek meg. (5. ábra)
5. ábra: Nagy raktérfogatú szeletelős rendfelszedő pótkocsi zöldtakarmány betakarításban
A kisebb, 20-25 m3 raktérfogatú rendfelszedő pótkocsikra alapozott szálastakarmány betakarítási, zöldetetési (széna- és szenázs készítési) technológiát a kisebb állatállománnyal (10 max. 100 tehén vagy marha) gazdálkodó üzemek tudják jól alkalmazni.
A kis raktérfogatú rendfelszedő pótkocsik esetében a megelőző munkaműveletek (kaszálás, rendrevágás, rendkezelés) megfelelő minőségben történő elvégzése, a pótkocsik biztonságos üzemeltetése, és a takarmány minősége szempontjából is meghatározó.
A kisüzemi szálastakarmány-betakarítási technológiákban használható rendfelszedő pótkocsik előnye éppen a munkaműveletek összekapcsolásában rejlik.
A munkaműveleteket már a rendrevágás során is összekapcsolhatjuk, mellső függesztésű kasza + hátsó függesztésű rendterítővel kombinálva a két munkaművelet egyszerre elvégezhető.
Szénakészítésben a rendrevágásra mind gyep, mind lucerna esetében szársértő berendezéssel felszerelt rendrevágók használhatók előnyösen.
Használatukkal a száradási idő és ezzel a beltartalmi veszteségek csökkenthetők.
Csapadékos időjárás esetén a takarmány egyenletes átszáradásának érdekében a rendterítést szükségszerűen el kell végezni.
Gyepszéna készítéskor a dobos rotációs kaszák után visszamaradt keskeny, de az esetleg elterített rendeket is célszerű nagyobb folyóméter tömeget adó rendekbe összerakni.
Lucerna esetében a pergési veszteség elkerülésére csak abban az esetben kell a rendrevágott anyagot megbolygatni, ha ez az időjárási viszonyok miatt elkerülhetetlen.
Ebben az esetben vezérelt ujjas rendrakó használata a célszerű.
Szálas széna felszedésére szeletelő-, illetve kiosztó berendezéssel nem rendelkező alapváltozatú rendfelszedő pótkocsik is alkalmasak.
A renden levő gyepszénát 20-25% nedvességtartalom mellett kell felszedni.
A tárolási helyre történő szállítás után az anyag ömlesztve leüríthető és ezután pajtában vagy szabadtéren kézi erővel bekazalozható.
A lucernát kissé magasabb, 30% körüli nedvességtartalom elérésekor célszerű felszedni, és beszállítás után hideglevegős kazalba rakva, utószárítással lehet elérni a végleges 15-16% nedvességtartalmat.
Éppen a kazalozási vagy betárolási munkák megkönnyítése szempontjából jelent előrelépést a szeletelő-, illetve kiosztó berendezéssel szerelt változatok használata.
Ugyanis a szeletelővel felaprított szálastakarmány fogadóasztalra is üríthető, majd innen dobóventilátorral pajtába betárolható.
Szenázskészítésre a szeletelővel felszerelt rendfelszedő pótkocsik alkalmasak.
Az aprítás mértékét célszerű 50 mm körülire választani, vagyis általában mindkét szeletelő késsort szükséges használni.
Jó minőségű szenázst 55-60% nedvességtartalmú anyagból lehet készíteni.
A felaprított anyag ürítése történhet közvetlenül falközi silóba, vagy tárolótoronyba töltés esetén fogadóasztalra.
A korábbiakban már említett előnyökkel a kisüzemi tehén- és marhatartásban a zöldetetés speciális célgépe lehet a mellső függesztésű kaszával is kiadagoló- és kiosztó berendezéssel felszerelt rendfelszedő pótkocsi. (6. ábra)
6. ábra: Mellső függesztésű kaszával szerelt gépkombináció
Ezek egyszerűbb változatai az anyagot az előzőleg rotációs kaszával levágott rendről szedik fel.
A takarmányozási munka egyszerűsítése céljából a munkaműveletek összekapcsolhatók a rendfelszedő pótkocsi vonórúdjára szerelt vagy az üzemeltető traktor mellső függesztő berendezéséhez kapcsolt rotációs kaszával a kaszálás és rendfelszedés egymenetben elvégezhető.
Az állattartó telepre szállított zöldtakarmány így közvetlenül kiosztásra kerül. (7. ábra)
7. ábra: Rendfelszedő pótkocsi etetőútra adagolás közben
A rendfelszedő pótkocsiknál a gyári beállításokon és beszabályozásokon túl nem sok teendő adódik.
Az üzembe helyezésnél inkább a különböző csatlakoztatások pontos elvégzésére kell törekedni.
A rendfelszedő pótkocsik biztonságos üzemeltetésének alapvető feltétele az üzemeltető traktor kifogástalan műszaki állapota.
Ez a követelmény elsősorban az üzemeltető traktor: légfékrendszerével, hidraulikusrendszerével, TLT-hajtásával, leadott motorteljesítménnyel, a motor műszaki állapotával szemben áll fenn.
A légfékberendezés csak a megfelelő kivezérelt nyomás mellett működik biztonságosan, ennek értéke a nemzetközi előírások szerint nem lehet alacsonyabb, mint 4,8 bar.
A hidraulikus rendszert is jelentős mértékben igénybe veszik a kisüzemi rendfelszedő pótkocsik üzemeltetése során.
Minden esetben az üzemeltető traktor hidraulikus hálózatáról működtetik a vonórudat megemelő hidraulikus munkahengert, a rendfelszedő berendezés kiemelését végző munkahengert.
A berendezések működtetésére a kivezérelt nyomásnak 120-160 bar közöttinek kell lennie.
A fentiek mellett a berendezések – különösen a hidraulika csatlakozók – tisztaságára érdemes nagy gondot fordítani.
A mechanikus hajtású rendfelszedő pótkocsiknál – a TLT-re csatlakozó kardántengely rögzítésének ellenőrzése mellett – a meghajtóláncok feszességét kell az előírt értékre beállítani.
A kihelyezett hidraulikus rendszerű, hidrosztatikus hajtású pótkocsiknál a hidraulikus rendszer nyomását kell ellenőrizni, és a kezelési utasításoknak megfelelően beállítani.
A rendfelszedő berendezés működési magasságát az alátámasztó görgők vagy támkerekek segítségével úgy kell beállítani, hogy a rugós ujjak a renden lévő szálastakarmányt veszteségmentesen felszedjék, de a rugós ujjak ne járjanak a talajba.
Ez azt jelenti, hogy a működési magasságot a tarló magasságnak mintegy 1/2-re célszerű állítani.
A rendfelszedő berendezés azonban csak akkor dolgozik rendesen, ha a megfelelő talajterhelés értékét a tehermentesítő rugók előfeszítésével megfelelő értékre állítottuk.
Ha a rugókat nagyon előfeszítjük a talajterhelés alacsony értékű lesz, és a berendezés nem követi megfelelően a terepegyenlőtlenségeket, és nagy lesz az elhagyási veszteség értéke.
A rugók gyenge előfeszítése pedig – különösen nedves talajon – a támkerekek talajba süllyedését eredményezi, és így a rendfelszedő rugós ujjai a talajba dolgoznak.
A rendfelszedő pótkocsik szeletelő berendezését a technológiai igényeknek megfelelően kell beállítani.
Szénakészítéskor egy, vagy esetleg mind a két késsor egy karos mechanizmus segítségével kiiktatható.
Szenázskészítés és zöldetetés esetén azonban mindkét késsor üzemeltetése szükségszerű.
Nagyon fontos a rendfelszedő pótkocsi üzemeltetésekor a lehordó láncok feszességének az utánállítása.
A lehordó láncok feszítésénél ügyelni kell arra, hogy a láncágak párhuzamosan fussanak.
A kiadagoló berendezéssel szerelt változatoknál pedig a kihordó szalagok feszességét tanácsos műszakonként ellenőrizni, és szükség esetén utánfeszíteni.
A kihordó szalagot feszítő tengelyt rendszerint csavarorsók segítségével úgy kell elmozdítani, hogy az a meghajtó tengellyel párhuzamos legyen.
Ugyancsak fontos a pótkocsik üzemállapotának megfelelő láncsebesség beállítása:
- Rendfelszedéskor: szakaszos üzemben a hozamnak és a haladási sebességnek megfelelő sebességet kell választani.
- Ürítéskor: minden esetben a legnagyobb láncsebességet célszerű használni.
Az újonnan terjedő fóliahengerben történő tartósításkor pedig a lehordószerkezet sebességének pontos szabályozása, és az adagolóhengerek egyenletes anyagtovábbítása jelent előnyt.
- Zöldtakarmány kiosztáskor: az állatállomány igényeihez igazodó takarmányadagot a kezelési utasításban előírt láncsebesség, illetve haladási sebesség megválasztásával kell kiosztani.
A rendfelszedő pótkocsikat az elmúlt években a gyártók a felhasználói igények – minél szélesebb körű és minél jobb kielégítése – érdekében igen dinamikusan és hatékonyan fejlesztették, ennek megfelelően kiforrott konstrukciók.
A fejlesztés irányai: manapság a betakarítási teljesítmény növelése, a munkaminőségi mutatók javítása, az üzembiztosság növelésén túl a minél szélesebb körű technológiai alkalmazhatóság és az automatizálás.
Így egyre nagyobb számban jelennek meg a kikapcsolható, illetve a gyorscsatlakozóval gyorsan kiiktatható szeletelővel felszerelt változatok.
A dinamikus igénybevétel csökkentésére – az újabb változatoknál – a térfogatnövelő rész zöldtakarmány szállításkor, illetve üresmenetben hidraulikus munkahengerrel lehajtható.
Ugyancsak a dinamikus igénybevétel csökkentése érdekében a nagyobb teherbírású változatoknál a rugózott tändem futóművek alkalmazásának irányába hat a fejlesztés.
A rendfelszedő pótkocsik említett műszaki fejlesztési eredményei következtében a takarmánykészítési technológiában a jó minőségű szenázskészítésben, az etetési technológiában pedig a kiosztó berendezések használata mellett – a korábbiakhoz képest – szélesebb körben használhatók.